Interessen for e-sport har aldrig været større.
Nu kan masser af unge følge med online i livestreams af kampe mellem professionelle hold i forskellige spil såsom League of Legends og Starcraft, og flere og flere mennesker begynder at leve af at spille computer blandt andet via YouTube, og på Tv3Sport har det også sin egen sektion.
Derudover ser mange e-sport i fjernsynet og læser om det i diverse aviser.
Men hvorfor er e-sport blevet så populært, og hvad er konsekvenserne for de ældre computerspilgenrers levetid?
hop til afsnit..
De mest populære spil (og antal spillere)
Antal spillere eksploderer, og det samme gør præmiesummerne.
Vi har aldeles udmærkede danske hold, og det gør også at herhjemme følger vi slagene tæt.
Her er nogle tal på antal spillere:
- League of Legends: 100 millioner
- Call of Duty: 28,1 millioner
- Hearthstone: 23,9 millioner
- DOTA 2: 12,6 millioner
- World of Tanks: 12,3 millioner
- FIFA 17: 12,3 millioner
- Counter-Strike: Global Defence: 11,9 millioner
- PlayerUnknown’s Battlegrounds: 6,8 millioner
- Startcraft 2: 2,4 millioner
Kilde: Statistica.
Så meget spilles der for i $
Det er kæmpestore beløb, og tendensen går kun én vej: op!
I 2017 blev der spillet for 655 millioner dollars, og frem mod 2012 forventes tallet at stige til 1.650 millioner dollar.
Spilgenrer kan ikke følge med
Ifølge egames.dk er e-sportens fremmarch er dog ikke de massive online role-playing games’ (MMORPG) store ven.
Spillere er nemlig begyndt at bevæge sig væk fra denne genre, i takt med at e-sportsspillene er blevet mere populære. Manglen på nye titler, forældede betalingsformer samt nye, store spil er også på listen over faktorer, der påvirker MMORPG-genrens popularitet.
Denne genre er desuden heller ikke den optimale, når det gælder e-sportens store konkurrencer, idet det kan tage op til flere måneder at opbygge en karakter.
Foto credits: testsite.dk.
E-sportsspillenes spillere, som enten kan bestå af hold eller enkelte professionelle spillere, virker endvidere som rollemodeller for unge, idet de er beviser for, at folk rent faktisk kan leve af at spille de populære e-sportspil.